fredag 22 april 2011

En dag i Karlskrona.

Under onsdagen begav vi oss till Karlskrona city för att fixa med lite skolarbete till mig.
Jag har ju egentligen inte påsklov på riktigt men mina kära  kursledare som har lagt eget arbete och läsning av kurslitteratur under denna veckan så man kan få en inbillning att man har lov i alla fall.

Det projektet som vi håller på med just nu är att vi ska besöka en kulturinstitution och se vad för pedagogiska verksamheter som finns där. Även vad vi skulle gjort ett pedagogiskt arbete tillsammans med museet, eller vad för kulturinstitution som man besöker, som man kan man ta med sig tillbaka till klassrummet och fortsätta arbeta med där.
Själv är jag lite allergiskt mot att gå på ett urtrist konstmuseum med 200 oljemålningar med stilleben av ett fruktfat som motiv. Man somnar ju bara av tanken!
Det är nog det största misstaget som många bildlärare gör enligt mig. Jag kommer ju dock ha äldre barn/ungdomar så de kan kanske förstå innebörden av den typ av konst, men för barn i låg- och mellanstadiet är det ju katastrof! Hissen brukar ju vara roligare att leka med än att titta på konst från 1700-talet som endast föreställer vyer från Frankrike.
Hurra liksom...

Så när vi ändå var ute på vift i Karlskrona, Sveriges båt- och militärstad, så kika vi så klart på deras Marin Museum. Himla vackert var det!
Jag hade inga idéer om vad jag skulle göra innan jag besökte museet, ville liksom bli inspirerad och det blev jag minsann! Fick massor av inspiration som man kan ta med sig tillbaka till skolan och jobba mer på!

Något jag fastnade för var alla dessa galjonsfigurer som de flesta båtar hade förr. Pampiga och så vackra!
Det är ju något som mina stackars elever ska få göra - Sina egna galjonsfigurer!
(Bygga en egen båt kändes lite overkill....)






Hittade även andra mönster som man kan ta med sig tillbaka och jobba med. Översta bilden är på en stor vägg med missiler utskurna av blank plåt som bildar ett mönster . Ganska "talande" mönster man kan säga så...

'

Även bilder på när bomber eller granater slår i eller utlöses under vatten - Det blir ganska pampiga mönster av det. Här kan man prova sig fram med olika tekniker för att få fram motivet på bästa sätt.




Den här skulpturen är bara... underlig! Gjuta (tror jag han har gjort) ett stort huvud för att sen borra hål i en örat och montera en ruschbana... Ja, konstnärer i ett nötskal får jag väl säga.





Kika gärna på deras hemsida och skulle ni vara i närheten så får ni åka och besöka museet! 
http://www.marinmuseum.se/

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar