onsdag 27 april 2011

Kaffe och målarpenslar!

Igår eftermiddag när jag äntligen kommit hem, efter släpat vad som kändes som halva mitt hem från tåget, sprang jag ner till konstbutiken i Ystad (En blandning mellan Matton och Panduro) för att köpa mig en kanvasduk till veckans projekt.

Jag berättade i något inlägg tidigare om vad jag skulle skriva om i mitt kommande projekt om mitt besök på en kulturinstitution, alltså Karlskronas Marinmuseum.
Det skulle bli galjonsfigurer för hela slanten!
Så därför får jag själv börja jobba med olika tekniker och tankar för att visa hur man hade kunnat gå till väga.

De som sett mina tavlor förr vet att jag inte tycker om att måla något figurativt utan det blir alltid på något vis abstrakt när jag målar. Och så blev det även denna gång!
Att måla en galjonsfigur abstrakt var väldigt roligt! Och när jag satt här hemma och funderade blev galjonsfiguren nästan poetiskt.
För vad den verkligen står för?
Vad betyder den för folk?

Väldigt spännande tanke må jag säga.
Och så här såg processen ut:



Den vita duken är redo för färgregn!



Bakgrunden är klar!




Den klara målningen!




Lite fler bilder:





Det är så svårt att göra alla färger rättvisa så här!
Allt guldstänk som jag lagt på bakgrunden kommer inte riktigt fram och alla ljusskiftningar kommer inte heller riktigt fram som de ska... Den är mycket snyggare i verkligheten - Precis som allt annat!
Jag får säga att jag är nöjd efter 3 timmars jobb med den här... Det blev mycket bättre än jag hade kunnat tänka mig.

1 kommentar: