onsdag 27 oktober 2010

Kärleken till det tyska språket.

Det är något helt obeskrivligt vackert, i min mening, men det tyska språket.
Något som förtrollar mig. Något magiskt.

Det är ett hårt språk. Ibland kan det verka kallt.
Men så kommer det i hela meningar, eller låttexter och jag faller direkt!
Jag tycker det är så vackert!

Kan ju också vara så att ett av mina favoritband sjunger just på tyska...
Och att varje morgon fylls mitt huvud av dessa fantastiska texter och hårda riff.

Detta är en av mina favorittexter från låten "Stirb nicht for mir" med Rammstein


Die Nacht öffnet ihren Schoß
Das Kind heißt Einsamkeit
Es ist kalt und regungslos
Ich weine leise in die Zeit
Ich weiß nicht wie du heißt
Doch ich weiß dass es dich gibt
Ich weiß dass irgendwann
irgendwer mich liebt


... och för er som inte läst tyska så skriver jag även översättningen:

Natten öppnar famnen
Barnet är ensam
Det är kallt och orörlig
Jag gråter tyst in i tid
Jag vet inte ditt namn
Men jag vet att du finns
Jag vet att någon gång
någon älskar mig






Här har ni låten också:



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar