torsdag 4 november 2010

Björn Ranelid.

Denna underbara karl som borde ha en stad eller ett land uppkallat efter sig!
Österlens egna patriot som ständigt står i givakt.
Mannen som har skapat ett eget språk med hjälp av det svenska, det skånska och liten bit av poesin för att uttrycka sig. Karlen har ju varit en fantastisk och karismatisk lärare i svenska i så många år att bara där har han ju en extra stjärna i kanten hos mig.

Det är en fröjd att höra honom prata. Det är en ström av ord och ljud som öronen är väldigt mottagliga för.
Det är lätt att bara lyssna. För man hinner minsann inte tänka under tiden!
Strömmen av ord är så konstant att huvudet fylls enbart av "Ranelidskan" och blockerar alla andra ljud.
Otroligt avslappnade men samtidigt är kroppen helt slut efteråt. Nästan som att få massage för hjärnan.

Jag träffade Björn i somras på en föreläsning han hade i Maria Kyrkan i Ystad, som Ystads församling hade finansierat. Efter föreläsningen hade man chansen att köpa någon av hans böcker och sedan få dem signerade.
Jag som aldrig har ägt ett verk av Ranelid, passade ju så klart på att köpa ett och till och med få det signerat på köpet. Inte illa det...

Ikväll kommer Björn föreläsa i en annan kyrka utanför Ystad och jag är så sugen på att åka dit.
Jag tror inte man kan få nog av liknelser, ordspråk och synonymer så länge dom kommer från Björn.


"Du ska bära ditt barn som den sista droppe vatten."







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar