tisdag 9 november 2010

En fortsättning...

Jag fick svar på inlägget "Ser vi samma sak?" som jag publicerade för någon vecka sen och därför tänkte jag fortsätta på ämnet, då det intresserar mig så hiskeligt! 
Sen gav personen i fråga ännu ett perspektiv på fenomenet om man kan applicera det på fler saker än färger?




"Klart intressant tanke. Jag tror visst att din teori håller även om vi förknippar färger med ting. Tex havsblå, blodröd etc. Eftersom jag förknippar havet med färgen blå, så kallar jag det havsblå. Sen om du ser havet som min gröna färg så har du ju också ett havsblå. Enda skillnaden är att den inte ser likadan ut som min... Tänk vad man kan spinna vidare på detta... Tänk om smaker och dofter också är olika. Jag kanske tycket att lakrits smakar som din jordgubb... Fundera på det ni alla!!! /Emil, med blå ögon... eller???"




Det som jag anser vara ett problem med tanken om havsblå eller blodröd är att tanken blir generell på ett annat sätt. Poängen kvarstår så klart att mitt havsblå är din gula, men fallerar en aning om man tänker på prismor. Det är ju en av världen häftigaste ting då den framkallar alla färger i regnbågen och prismor är en stor del av alla färger vi uppfattar i vardagen - I alla fall när man tänker på rosa himmel eller blått hav osv. 


Till nästa del om detta kan appliceras på smaker och dofter också, så är min första tanke att dofter tror jag definitivt kan vara helt annorlunda från person till person. 
Då vi väldigt ofta är dåliga på att utmärka specifika dofter, så berättar bara detta att vi känner dofter så olika - person till person. 
Jag tror även att dofter är otroligt skarp förknippade med minne och därför rör det till det hela för oss. Dofter är ofta ihågkomna tillsammans med ett minne tex när du luktar på en ros så ser du en ros framför dig eller att du minns första gången du fick en ros av första kärleken som stod på trappen till ditt barndomshem. 


Sen återkommer min tveksamhet när det gäller smaker. 
Smak känns så otroligt mer komplext när det gäller det hur kroppen fungerar och hanterar just smaker. 
Det skiljer sig så mycket, enligt mig, från färg som uppfattas med hjärnan och smaker uppfattas mer av smaklökar och liknande på tungan. Jag har liksom skiljt dessa åt. 
(Jag är fullt medveten att smaker också registreras i hjärnan förr eller senare och att färger uppfattas med ögonen!)
Men det känns som om smaker har ett eget organ som styr medan färger som bara färdas genom ögonen för att sedan uppfattas av hjärnan är en annan sak. 


Dock går jag mestadels bara på magkänsla och filosofiska idéer med en mix av ting jag lärt mig på alla sjukhusserier jag tittat på... Fast en åsikt är jag aldrig utan för det! 


Så min slutpoäng är att färger och dofter som förknippas i hjärnan tillsammans med något minne eller liknande, kan vara olika från person till person, men smaker som är registrerade med komplexa organ förlitar jag mig på. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar