lördag 13 oktober 2012

Denna praktik!



Ja, nu är jag inne på sista veckan, och tack gode Gud för det!
Den här skolan är inget för mig... Mina nerver och magsår fixar inte att jobba på ett sånt här ställe.
Jag lägger ner min själ i mitt jobb och att vara lärare är min passion, därför kan jag inte vara på en skola med så mycket problem som dom har. De får mig att inte vilja vara lärare mer!
Och nä, jag skyller inte bara på barnen, för det vore väldigt orättvist. Mina medarbetare är lika skyldiga och de där som sägs styra stället... Gör inte sitt jobb särskilt bra heller...

Det krävs kompetenta människor och pedagoger som klarar av ett sånt klimat för att orka jobba där.
Det kan inte vara att man har en handfull elever, av de 90 som jag undervisar varje vecka, som gör att jag vill gå ur sängen på morgonen. För det är så det är!

I förra veckan fick jag sitta i polisförhör och lämna vittnesmål efter en incident mellan en elev och en lärare på skolan. Något som aldrig borde få hända, men är vardagsmat här.
Jag kan inte jobba så...

Nu håller jag ut, det är ju trotts allt sista veckan och sen är det över!
Tyvärr fick jag inte byta skolan till våren som jag önskat. Jag har ju läst bild och kommer bli bildlärare men har praktik som SV- och SOlärare (Vilket jag har gjort hela utbildningen!). Så jag lägger otaliga timmar på att läsa på inför varje lektionspass för att ens kunna hålla i en lektion. Känns ju så där...
När jag önskade om att få byta till en annan skola, för att få vara hos en behörig bildlärare, så tyckte min partnerskola att det fick räcka med den bildlärare som finns på skolan, en lärare som inte är behörig.


Jag blir så trött på det här! 
Hur svårt kan det vara?!
Jag vill inte, till nästa praktik, komma in med mentaliteten att "det är snart över, håll ut!"



2 kommentarer:

  1. Men vad fan... Alla andra lärarutbildningar får ju gå med lärare som har samma inrikting, SvM får gå med svensklärare t.ex. Fine att det inte finns anställda KME-pedagoger till alla KME-studenter, men att få gå med en behörig bildlärare är INTE ett orimligt krav. Prata med någon på högskolan, det kanske finns någon som kan backa dig i din kamp? Behöver ju inte vara din mentor, bara du har någon från MAH i ryggen. Sen menar jag iofs inte att en obehörig bildlärare (t.ex. min handledare) alls behöver vara olämplig, men det kan ju variera från fall till fall.

    SvaraRadera
  2. Skönt att det är över för den här gången, det är så sorgligt att praktiken ska vara så jobbig och ångestladdad men det är den. Idioter som inte låter dig vara hos bildläraren, men vi vet ju båda vilken kärring det är som sätter käppar i hjulet! Ser verkligen inte fram emot mina 4 veckor som närmar sig med stormsteg =( Puss

    SvaraRadera