söndag 28 oktober 2012

Kulturlördag.

Jag fick mig en riktig kulturrik lördag minsann!
Först en sväng på Moderna Museet och tittade på Supersurrealism-utställningen.
Jag tyckte den var helt galet häftig! Det fanns så många olika varianter av surrealism och från nästan alla tidsepoker. Allt från Miró och Dalí, vilket är ett självklart inslag i en sådan utställning, till svenska ganska okända utställare. Bredden av både olja på duk och skulpturer till video-och animationskonst gör ju också att den aldrig blev tråkigt eller monotont.
Otroligt spännande och någon jag verkligen rekommenderar att titta på!
(Det enda minus på utställningen är de andra besökarna... Jag pallar inte kommentarer som "Ja, man kan ju kalla vad som helst för konst nu för tiden..." och de står och tittar på ett konstverk gjort på 1700-talet! Vadå nu för tiden?! Fyrkantiga jävla människor...)
Sen har Vendels bageri flyttat in i entrén på Moderna Museet så man kan få sig en fika med världens godaste kanelbulle och kaffe innan rundvandringen. Bara plus i kanten!




Det var en liten kille på 10år som pekade på tavlan 
och utbrast "Han måste vara vegetarian!"
Kunde inte låta bli att fnissa lite...



Efter lunch gick JoaJoa o jag på serieutställningen BOOOM på Form och Designcenter på Lilla Torg.
En utställning som genom seriekonst visade utställarnas egen syn på Malmö. Allt från bostadsbrist till billig falafel kom på tal och visades med olika typer av seriestilar. Mycket intressant!
Utställarna ville aktivera sina besökare med stafett-serieteckning och det visades upp massor av roliga serier som bara framkommer vid sådana tillfällen!


1 kommentar:

  1. Kulturellt värre =) Häftiga utställningar, och jag fattar inte varför folk inte fattar att konst visst är konst för andra även om man själv inte tycker det! låter som att ni hade en fin dag =) puss

    SvaraRadera