måndag 11 mars 2013

Den vilda jakten på studentklänningen.

Min kära lillasyster ska ju ta studenten till sommaren och jag har under en längre tid varit involverad i att hitta både den perfekta studentklänningen men också en balklänning till studentbalen i maj. 
Så efter ha kollat alla tänkbara klänningar över nätet i alla former, färger och prisklasser så hade Fanny äntligen en hum om vad hon letade efter. Alltså en galen bakelse i regnbågens alla färger... suck.
Tack gode Gud så gick den tanken över efter synen av prislappen...

Så mamma, Fanny och jag åkte en dag runt för att först prova ut en balklänning och sedan en studentklänning, som hon veckan innan valt ut och fått omsydd hos en skräddare och som nu var klar. Jag stoppade in Fanny i ett provrum sedan sprang jag fram och tillbaka mellan galgarna med klänningar och provrummet. När vi väl hade hittat en modell som tilltalade var det bara att bestämma i vilken färg hon skulle ha den i... ojoj.... Till sist blev det en ljus turkos chiffonklänning med stenar runt livet. 
Mycket tjusigt!

Iväg sedan till nästa affär som hade sytt om studentklänningen hon hittat. Fanny är ju inte som alla andra och det ska ju synas på studenten också... För fröken skulle inte ha en vit klänning utan en ljusblå med glittriga stenar och korsett i ryggen. Ja, det är inte lönt att sluta förvåna sig. 
I alla fall så blir vi otroligt besvikna över hur klänningen är omsydd. Det ser förjävligt ut!
Jag hade kunnat sy det bättre själv!
Det är ojämnt och fult. Klänningen är inte pressad eller struken så det faller som en potatissäck... Fanny är ju nära tårarna. Hur är det möjligt att vara så inkompetent?!

Jag börjar så klart skälla som den storasyster jag är och personalen tar hand om Fanny, nålar om klänningen och lovar att skicka tillbaka spektaklet helt kostnadsfritt till skräddaren. 
Inom en vecka skulle den vara klar och då kunde vi komma tillbaka. 

I fredags var vi tillbaka, Fanny och jag, för att titta på klänningen och jag höll verkligen tummarna för både butikens och för Fannys skull att klänningen hade blivit bättre. Och det hade den!
Den satt superfint och det är ju en "Fannys-klänning". 
Alla var nöjda och glada!

Under tiden vi var i butiken kunde jag inte låta bli att kika lite bland alla underbara bröllopsklänningar!
Det liksom kliar i fingrarna på mig och jag vill aldrig lämna butiken... Inte bra alls!
Men jag hittade denna vackra sak som skulle kunna passa mig alldeles utmärkt på mitt eventuellt kommande bröllop. 


Den första bilden är ju aningens missvisande, klänningen är självklart gräddvit men man kan se de söta små blommorna vid livet. Annars är klänningen, i min mening, enkel och alldeles alldeles underbar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar