måndag 18 mars 2013

Efter gårdagens hustittande...

Oj, vilken lång dag det blev!
Av de 9 husen som vi tittade på hade vi visning med mäklare på 4 av dem.
Så de andra körde vi bara förbi för att titta på i verkligheten, titta på omgivningen och grannar, bussförbindelser osv. Egentligen bara för att få en kännedom om själva huset och om vi ska boka in en riktig visning med mäklare. Det kan man spara ganska mycket möda och besvär på kan jag säga... Jag är så glad att vi tittade på lite hus som vi hade som favoriter... För de är inte favoriter längre efter detta.
Det ena huset som vi gillade i Kvarnby låg precis bredvid en sopcentral, ett hus i Genarp låg så öde och ensamt att jag inte hade vågat gå ut på kvällen och ett hus i Lund (som vi ÄLSKADE insidan på!) hade 400 grannar som man mer eller mindre kunde titta in till från något fönster i huset...  
Nog för att det inte finns det absoluta drömhuset där ute, man får alltid kompromissa med något, men det finns ju saker som gör att det inte går att bo där. Inte för oss i alla fall...
Det är bara att titta vidare!

Det fanns dock två hus som vi gillade!
Ett pamigt sekelskiftshus i Anderslöv som Joel fattade tycke för men som hade lite tråkig utsikt, förutom på sommaren då trädgården var full med blommande äppelträd och i hagen, som tillhörde grannen som gränsande till baksidan av tomten, betade det hästar. Dock krävde det ett nytt badrum, installation av ventilation i hela huset och det var originalfönster (som så klart var så där charmiga och bubbliga!) som behövde renoveras vilket helt klart kostar en hel del pengar... Huset i sig var ju långt ifrån billigt från början. Det gör att jag drar öronen till mig kan jag erkänna. För dom pengarna ska man inte behöva sätta in ett helt nytt badrum. 

Men då kommer vi till det huset som jag älskade!
Åh, jag hade velat flytta in på en gång!
Ett hus som man behövde göra otroligt lite med, allt var nästan perfekt. Läget var underbart med milslång utsikt över skånska slätten med 1 kilometer till en badplats vid havet. Huset var inte stort, bara 100kvm, men det hade charm och mysfaktor som gjorde att man inte behövde mer yta. Dock var problemet att huset låg i ett attraktivt område som gjorde att priset var lite högt för de ändå ganska få kvm som erbjöds. Även att vi hade varit tvungna att bygga ut eller flytta den dagen vi får barn, för det fanns inte möjlighet till ett ordentligt barnrum. Så köpa ett lite för dyrt hus för utsikten och mysfaktorn men som vi inte hade kunnat bo i mer än max 5 år om det tänker komma en liten knatte till familjen. Skit!

Jaja... Vi kikade i alla fall på ett hus utanför Skurup som vi tänker boka visning på. Så då är det bara att hålla tummarna för att Joel och jag kan enas om vad för typ av boende vi vill ha. 
Jag som hellre vill ha ett personligt och mysigt hus som inte nödvändigtvis behöver vara lyxigt, så är Joel aningen tvärtom, han vill ha yta, utsikt och lite lyx. Det är ungefär 1 miljon i prisskillnad på de hus som jag tittar på och de som Joel tittar på... Så att ja... det är inte enkelt!

När vi kom hem blev det i alla fall lite vardagslyx!
Det hade varit en lång dag och vi var så slitna och trötta efter ha flängt runt i flera timmar och kört vilse i Häckeberga naturreservat, så vi gjorde oss tapas till middag.
HERREGUD SÅ GOTT!




Och Tristan... han är nöjd i vårt nuvarande hem i alla fall!

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar