måndag 11 mars 2013

Modell för en dag.

För cirka 1½ år sen gick jag modell för en klädbutik i Ystad på en gemensam modevisning inom köpmannaförenningen med det årets höstmode. Nu ringde samma klädbutik och ville att jag skulle ställa upp igen med vårens mode och jag tackade ganska snabbt ja!

Det är en modevisning där alla butiker, frisörer, klockbutiker och skobutiker i Ystad samarbetar och sätter ihop en show på Scala biografen för allmänheten i utbyte mot en 20-lapp. Cirka 30 modeller uppklädda och stylade till tänderna går de 3 visningarna under en lördag och alla är glada amatörer i alla åldrar, former och färger! Yngst var nog två tjejer i 10 årsåldern och äldst var en dam på 67. Självklart går även killar modevisningen men de är tyvärr aningen underrepresenterade med 4 män och 25 kvinnor... men det blir bättre för varje år vilket är jättekul! I år fanns det även två gravida modeller som gick för en speciell mammabutik i stan, så variation var det inte ont om.

Jag gick för en butik som heter Dam- och tonårskläder, en liten butik som funnits i över 70år! Den nuvarande ägarinnan började själv jobba där när hon var 15 och firar nästa år sitt 50 år i butiken! Det är minsann inte illa!
Vi var två modeller som gick från samma butik, där den andra tjejen hade vardagslook med byxor, tunika och en liten jacka i linnetyg som alltsammans gick i sandfärgade toner och där jag fick bära en festligare look, en klänning med jacka i regnbågens alla färger. Väldigt spännande!
Sedan fick vi gå in till grannbutiken som är en skobutik och välja skor som skulle matcha och som så klart butiken vill visa upp på visningen. Jag fick ett par rosa(!) höga pumps i ett lite ludet material som matchade de rosa nyanserna i klänningen.

Här ser ni kläderna från provningen veckan innan visningen:



I lördags var det dags och min klocka ringde så okristligt tidigt som kl.05.30!
Upp och fixa sminket som sedan skulle hålla minst 12 timmar under hela visningen. Kastade mig i bilen och åkte till Ystad för vara hos frisören kl.8. Där fick jag en supersöt frisyr med en fläta som gick runt hela huvudet och slutade i en tuperad boll på min axel. Gulligt, snyggt och lite modernt.


Självklart var jag supernervös precis som förra gången!
Jag intalade mig själv att jag klarade ju det bra förra gången så nu skulle det ju vara en baggis men icke... Nerverna var verkligen där!
Och inte nog med att jag var nervös tillräckligt så hade jag fått ett på tok för stora skor, så glappade rejält i hälen när jag gick. "Catwalken" är ju längs mittgången på en gammal biograf vilket för att det ligger i vinkel, alltså uppförsbacke på vägen ut på podiet och nedförsbacke på vägen tillbaka och i ett par skyhöga pumps som inte passar! PANIK!
Dock fick jag tips och råd av några av de andra modellerna och som stoppa mina skor fulla med pappersnäsdukar och satte 4 tjocka skavsårplåster på vardera häl, sen gick det faktiskt ganska bra. 

Summan av kardemumman är alltså... Det var så klart skitkul!
Och jag fick ett presentkort på kläder från klädbutiken som tack. Det var självklart värt det och jag lär säkert gå visningen till hösten igen. Men jag kan redan nu satsa en femma på att jag lär vara lika nervös... 

1 kommentar:

  1. Vad kul att det blev i år igen =) Och snygg frissa, lite så hade jag på guldfesten hos Jacob, fast med flätan från andra håller enda från luggen =)

    SvaraRadera