onsdag 13 mars 2013

The Financing forum for kids content.

Igår befann jag mig på St Gertrud för att stötta Anna Nevander med projektet Valkyria när hon skulle pitcha sin idé för en hörsal full med viktiga bidragsgivare och viktiga människor i branschen. Eventet, som är skapat av Film i Skåne, Nordiskt film, Nordcn och Malmö stad, var för alla som vill söka bidrag eller arbetspartners med projekt där målgruppen är barn. Allt från barnböcker till appar eller brädspel just för barn.

Vi hade oturen att hamna sist, det hade redan varit uppe 15 andra som pitchat idéer och vi var de sista innan lunch. Så för att inte alla skulle sitta och halvsova eller pilla med sina mobiler, fick vi göra något annorlunda. Vi ringde till 3 av tjejerna som har stora roller i den kommande filmen och där jag sminkade och klädde dem som sina karaktärer, nämligen krigande halvälvor. 

När Anna som står på scenen börjar berätta historien i Valkyria, reser sig plötsligt tjejerna upp ur publiken och gå mot scenen. Tjejen som spelar huvudrollen i filmen säger en lång monolog från den redan inspelade piloten medan de sakta närmar sig scenen. De ställer sig sedan på runt scenen som om de vaktar Anna och stirrar kallt på publiken. Det blir så klart succé! Anna fortsätter sin pitch och det hela avslutas med ljudliga applåder! 
Heja heja!

Efter pitchen behöver Anna springa iväg för ett möte med BBC om filmens eventuellt kommande framtid utomlands. Det är verkligen så spännande!

På kvällen beger Anna och jag mig till ett mingel på AutoImages med alla människor från dagens event. Där minglar vi hej vilt och jag står länge och pratar med regissören till Simon och Ekarna. En väldigt spännande karl. Det serveras även mat av ingen annan än kocken Pernilla Elmquist från svenska Master Chef. 

Anna har även spännande nyheter för min del, hon vill nämligen att jag ska få en annan titel, hon tycker inte det räcker med make up artist utan frågar mig om jag vill bli Creative Director. Detta innebär att jag har ansvar för hela den estetiska processen och helhetsintrycket för filmen! Jag kommer anställa en designer för kostym och en make up artist som jobbar under mig. Jag är numera "spindeln i nätet" mellan regissören, fotografen och smink/kostym/hår som ser till att hela det estetiska intrycket och uttrycket fungerar.
Det är såååå fantastiskt! Vilken ära att få en sådan förfrågan! 
Jag njuter av varje sekund och kan inte vänta till juni kommer och vi ska sätta igång med inspelningen av vår första kortfilm/webbserie! 


Heja Valkyria!




1 kommentar: