torsdag 16 augusti 2012

Ny serie - Ny stil!

Jag har tjatat på Axel hela våren att han ska skriva en synopsis till mig så jag kan rita en serie av en av alla hans fantastiska historier. Karln har ju en hel bank med bra och kluriga historier på lager!
Nu äntligen har jag fått mig en liten synopsis skickad till mig och av någon anledning gick jag igång på idéen med nycklar, som är en av historiens huvudartefakter.
Detta ledde till en väldigt grundlig research på både nycklar och klockor... som senare ledde till att jag fastande i steampunkstilen!

För den som inte vet vad steampunk är, så kan det förklaras som en stil som liknar tidigt 1900-tal fast med en twist i tekniken. De har avancerade maskiner fast med tidsenliga material, som flygmaskiner gjort av kugghjul (troligtvis i guld eller brons) eller kikarglasögon som gör att man kan se jättelångt, men de ser jättegamla ut men blanka och rena!
Allt är väldigt snyggt och stiligt men med något lite 1900-tal smutsigt över sig? (Man är lite skitig under naglarna, all världen energi kommer ju från kol...) men man är smart och lite mystiskt. Stilen har något brittiskt över sig...






Så varför göra en serie i en stil som jag gjort förr, när man kan lära sig något helt nytt?
Allt ska ju vara en utmaning och det verkar jag ju vara duktig på att ta mig an. Inte göra något lätt när man kan göra det svårt! För det blir ju oftast så förbannat mycket bättre i slutet om man ger det extra tid och energi.
Så nu pågår insamling av idéer och tankar kring hur detta ska utformas och hur mycket steampunkstil som serien ska ha... Det behöver ju inte vara en renodlad stil. Det blir så trist då. Förutsägbart.
Nä, man ska blanda in sig själv lite också, så får man en bra twist på det hela!

Här är några bilder som kommer vara till grund för serien:







2 kommentarer:

  1. Det kommer blir svinsnyggt, även om det säkert tar aslång tid! Yo go girl! puss

    SvaraRadera
  2. Ser fram emot detta :)

    SvaraRadera