onsdag 23 januari 2013

I draw comics.

Fick en otroligt försenad julklapp av Joel igår men så himla värd att vänta på!
En bok om hur man ritar serier!
Det kan ju låta barnsligt men detta är för serietecknare och inget "från 10år" trams. (Kändes skönt att förklara detta tydligt... Jag vet inte varför. Ta mig seriöst nu liksom.)

Det var på Kickstarter som Joel hade hittat boken, som många andra grejer som han fastnar för och hjälper på traven, och nu 5 månader senare var den äntligen färdigtryckt och skickad hem till oss. Den är uppbyggd i kapitel där man först får en introduktion av till exempel perspektiv och visar en mängd av varianter allt från 1-, 2-  och 3 punkts perspektiv osv. Efter introt finns det ca.10 sidor där det är linjerat så man själv kan öva på att rita i perspektiv av olika varianter.
Det finns kapitlen perspektiv, proportioner, komposition & layout och storytelling, alla bitar som krävs för en bra serie. Det märks också hur seriös boken är när Will Eisner, Stan Lee och Ryan Stegman sätter sitt namn på produkten.
En sådan bok borde alla som går serietecknarkursen, som jag fick förra hösten, få vid kursstart! Helt fantastiskt bok måste jag säga!

14 tummar upp! 


1 kommentar:

  1. Åh, så roligt med present! Det kan du vara värd i allt det röriga just nu! Rita en serie om hur vi kommer att kränga brunch snart! Den hade jag varit intresserad av att läsa ;)

    SvaraRadera