torsdag 10 januari 2013

Lite idealtrams...

Ja, nu ska Fröken Ekstedt ge sig in i feministdebatten.
Hej och hå vad det kan gå!

Jag undviker att ge mig in i liknande diskussioner. Många har undrat varför och det är av den enkla anledningen att jag har åsikter som jag är bekväm med, inget jag behöver skylta om eller diskutera djupare. Ovanpå alltsammans har jag andra hjärtefrågor som driver mig mer än debatten kring feminism eller genus. Ganska enkelt.

Men nu ska jag minsann göra ett undantag!
Det kan bero på att bilden är i ett sammanhang som jag känner till och vet en hel del om, nämligen sminkbranschen. Alla bilder tagna på smink som sitter på affischer, reklampelare eller i reklamfilmer på tv ÄR fake. Det har alltid varit så och kommer förbli så. (Det är nog därför jag inte blir så upprörd heller när folk diskuterar ämnet annars, för jag vet att alla reklambilder på smink ljuger... Anyway. Bara en parantes.)
Dock kunde jag inte låta bli att bli otroligt irriterad när bilden nedan ploppade upp på MACs kommande vårkollektion Strength och där MAC använt en bodybuilder som modell och där företaget får mängder av rosor och hejrop för just detta val av modell.
Hur är detta någonting positivt?
Kvinnan på bilden är mer förstörd inuti sin kropp än en de smala tjejer som annars står för MACs ansikte utåt. Inget av dessa två ideal eller kroppsbilder är ens i närheten av hälsosamma!
Tjejer, som ofta deltar i olika feministdebatter, rosar denna bild för den äntligen visar en stark kvinna som inte ser ut som idealet där man ska vara trådsmal, och utbryter "Äntligen finns det hopp för världen!"
Här är ett exempel: http://jezebel.com/5973202/mac-put-a-female-bodybuilder-in-a-makeup-ad-and-its-beautiful

Men HALLÅ! 
Sakta i backarna och kom ner på jorden...
Kvinnan på bilden är på gränsen att träna sönder sin kropp. Hon har också med stor sannolikhet tagit preparat för att kunna skapa sin kropp och få så pass djupa och framträdande muskler som hon har. Varför är detta något vi skulle förespråka? Jag säger inte heller att anorexiafallen som annars pryder framsidan på ELLE är ett bra ideal eller något att sträva efter, långt ifrån. Men att lovprisa detta är så fullt med dubbelmoral så jag mår illa!



Dock förstår jag vad MAC vill ha fram med sin bild, nämligen en urstark modern amazonkvinna som kan bära deras kommande kollektion, som just är Strength. Inga konstigheter där. 
Men att tycka att "vinden vänder för modevärlden" och sätta MAC på någon pidestal för att kvinnan inte är undernärd, är bara så fel. 


Fotnot: Kollektionen är för övrigt assnygg och har massor av mumsiga färger inför våren

2 kommentarer:

  1. Jag tänker att det vore himla nice att se en mångfald av olika kroppar i media, och det finns jättejättejättemånga olika kroppstyper som är hälsosamma. Alla de borde få synas.

    Om icke hälsosamma kroppar ska få synas på typ samma sätt? Kanske. Kanske inte. Jag tycker faktiskt det är djävligt svårt. Det är ett stort problem om en ohälsosam kropp/livsstil framställs som ett ideal. Verkligen. Men om hälsosamma kroppar dominerade media (ungefär som de väl dominerar real life) så kanske det inte är ett lika stort problem, eftersom mångfalden av kroppar i media motverkar att ett särskilt ideal reproduceras. Hm. Jag vet inte. Jag tänker helt fritt, det här sista stycket är helt oreflekterat. Du väckte något!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Självklart ska mångfalden dominera! Det är ju så vi se ut. Ena sidan hajjar jag vad idealet gör med oss, det gör oss på något vis drömmande om hur vi ibland skulle vilja vara. Farlig balans dock på andra sidan.

      Det svåra blir ju att säga vad en hälsosam kropp är. För det finns ju ett ideal kring hur en hälsosam kropp ska se ut. Tränad, slank, kurvig - och då är vi inne på vad "normal" är.. och det vet vi ju egentligen inte heller.

      Radera